لنز جدید نظارت بر قند خون، مسائل مربوط به طراحی لنزهای قبلی را برطرف می کند

25 ژانویه 2018 - محققان کره جنوبی، نوعی مانیتور گلوکز را در یک لنز نرم قرار داده اند، که می تواند مقدار گلوکز را اندازه گیری کند.
محققان می گویند در حالی که این دستگاه اولین لنز نظارت کننده بر گلوکز نمی باشد، اما برخی از مسائل مرتبط با لنزهای قبلی را برطرف کرده است.
این لنز با اندازه گیری گلوکز موجود در اشک کار می کند و داده ها را به صورت بی سیم به یک دستگاه دستی انتقال می دهد.تاکنون در آزمایشات حیوانی نشانه ای از ناراحتی مشاهده نشده است.
بر خلاف لنزهای قبلی، که محققان معتقدند، بیش از حد سفت و سخت بوده و سیستم الکترونیکی آنها نیز شکننده بوده است، دستگاه جدید پایدارتر، راحت تر و کمتر در معرض شکستگی است.
رهبر این مطالعه Jang-Ung Park، از موسسه ملی علوم و فناوری یولسان در کره جنوبی افزود: در لنزهای قبلی مشکل دید و خطر آسیب به چشم وجود داشت.
از جمله پیشرفت های جدیدتر، می توان به ماهیت قابل کشش مدارها در لنز جدید اشاره کرد و این بدین معنا است که در صورت وارانه شدن لنز اشکالی در عملکرد آن بوجود نمی آید.
صفحه نمایش LED نیز در لنز جاسازی شده است، که در صورت بالا بودن بیش از حد مقدار گلوکز، نور غیر مزاحمی را منتشر می کند. صفحه نمایش LED را می توان به چشم کاربر یا به جهت مخالف تاباند.
محققان گفتند: ادغام این صفحه نمایش در لنز هوشمند، نیاز به ابزار اندازه گیری اضافه و بزرگ را از بین می برد.
این لنز تماسی نرم و هوشمند، اندازه گیری قند خون بدون نیاز به سیم را در زمان واقعی امکان پذیر می کند. تست هایin vivo  برای کنترل غلظت گلوکز در اشک(مناسب برای تعیین مقدار قند ناشتا در اشک بیماران دیابتی) وجود دارد، که در این لنز از این روشها استفاده شده و به طور همزمان نتایج از طریق صفحه ی نمایش لنز ارائه می شود.
Park می گوید: هنوز چالش هایی باقی مانده است و این لنز هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است.بنابراین به احتمال زیاد حداقل 5 سال دیگر این ابزار در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
با این حال، از این توسعه استقبال می شود، زیرا در حال حاضر رایج ترین روش ردیابی مقدار قند خون در افراد مبتلا به دیابت، اندازه گیری از طریق نوک انگشت با گلوکومتر است.
یافته ها در مجله ی Science Advances به صورت آنلاین منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jan/new-glucose-monitoring-contact-lens-addresses-prior-design-issues-92339544.html